Saturday, October 13, 2012

Jerung di perairan kita.

Waa...lama betul tidak bercerita mengenai pulau-pulau yang terdapat di Negeri Di Bawah Bayu. Sebenarnya saya belum lagi berkesempatan untuk bercuti. Dalam minda, teringin pula berkunjung ke Pulau Mabul yang terletak di pantai tenggara negeri ini.

Banyak yang telah saya baca mengenainya dan hmmm...adakah saya akan beralih kasih pula? ishh..ishh..issh..rambang mata ini kerana di tempat kami ini sememangnya terdapat banyak pulau yang hebat-hebat dan indah. Setiap pulau dengan keistimewaannya yang tersendiri.

Inilah untungnya bila tempat yang kami tinggal ini mempunyai perairan yang begitu luas dan pulau-pulau yang bukan sahaja mengkagumkan rakyat tempatan malah pelancung dari luar negara. Itulah sebabnya beberapa kegiatan pemuliharaan telah dijalankan di pulau-pulau ini dan salah satu-satunya adalah pemuliharaan Jerung dan alam hidupan laut yang sedang giat dijalankan di Semporna.



Maka pupuslah ikan-ikan jerung ini kalau kita tidak bertindak segera untuk melindunginya.

Saya berasa bangga dengan mereka yang begitu prihatin mengenai projek ini. Syabas buat Daniel Doughty, Alice Mathew, Dorothy Lim dan Lanash Thanda. Semoga projek kalian ini mendapat sokongan hebat dari rakyat Malaysia khususnya kepada mereka yang menyintai alam semulajadi.

Sila baca link dibawah ini untuk keterangan selanjutnya. Jangan lupa menandatangani sokongan anda.

http://www.borneoconservancy.org/who-we-are/meet-the-team

Selamat membaca. Katakan "TIDAK" pada semangkuk sup sirip jerung hari ini!

2 comments:

  1. Luckily saya belum pernah makan sup sirip jerung. Jadi saya akan katakan "TIDAK" hehehe..

    ReplyDelete