Saturday, November 12, 2011

Pulau Tiga

Aha! Hari ini saya akan membawa anda ke sebuah lagi destinasi yang menarik di Sabah.
Pulau ini lebih dikenali dengan panggilan 'Survivor Island' selepas siri TV 'Survivor' difilemkan disana.


Untuk pergi ke sana, anda haruslah ke Kuala Penyu yang terletak kira-kira 2jam perjalanan dari Bandaraya Kota Kinabalu. Setibanya di Jeti Kuala Penyu, anda pula menaiki bot laju selama setengah jam ke pulau hebat ini.


Buat pengetahuan semua, pulau yang terkenal dengan lumpur gunung berapi (mud volcano) ini memang agak luar biasa berbanding dengan pengalaman-pengalaman saya di kepulauan yang lain. Untuk mereka yang mengutamakan kesihatan kulit, inilah peluang keemasan, berendamlah selama mungkin. Kalau di Eropah, lumpur dari Gunung Berapi dijadikan satu produk kecantikkan..dan dijual dengan begitu mahal. jadi di sini..it's all free.......yeeehaaaaaaa...
Terdapat banyak spesies-spesies..entah apa bende namanya terdapat juga di kepulauan ini.

Gambar diatas adalah gambar ketam, agak luarbiasa ketam-ketam ini kerana ia hanya memiliki satu sepit yang besar sahaja. Sila perhatikan betul-betul. Ketam-ketam ini TIDAK boleh dimakan yer..harap maklum! Ini pula "mud Fish"...sejenis ikan yang boleh hidup didarat dan di air. Ikan dua alam...tiada yang aneh didunia ini. Biawak 'komodo lizard' juga terdapat disana, begitu juga monyet-monyet liar. Oleh itu anda diminta mengikuti taklimat penuh mengenai aktiviti di pulau ini..apa yang harus dibuat dan apa yang tidak harus dibuat.


Oleh kerana cuaca agak buruk dan saya tidak boleh ber'snokeling' jadi saya mengambil keputusan untuk tidak berbuat apa-apa. Gambar yang tertera dibawah memberitahu kawan-kawan semua apa yang saya buat di sana sepanjang hari.


TEEHEE!

10 comments:

  1. mud fish nya so cute. btw, happy new year ya...GBU

    ReplyDelete
    Replies
    1. Happy New Year to you too Fanny. Sorry for a late reply. Hope it's still not too late to wish you a good year ahead.

      Delete
  2. Replies
    1. yes, I like to snorkel a whole lot. Some of the places I'd snorkelled includes Pulau Tiga, Mataking Island, Langkayan Island, Pulau Dinawan, and some other small Island in Sabah.

      Delete
  3. Semasa lawatan terakhir ke sana tahun lepas, saya tidak nampak ketam unik ini tetapi difahamkan ada ketam2 hutan seperti itu sebesar tapak tngan org dewasa di laluan ke Mud Volcano.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohh..saya tidak perasan akan ketam yang sebesar tapak tangan org dewasa...ketam2 yang saya nampak itu teramatlah kecil...sekecil ketam2 yang seringkali kita nampak di pantai Tanjung Aru.
      Mungkin juga ada ketam sebesar itu..tetapi saya tidak nampak ketika meredah hutan kecil ke "mud volcano'...

      Delete
  4. Replies
    1. Come..if you have the opportunity. Plenty of nature stuff here like komodo lizards and wild monkeys are seen plenty here too.

      Delete
  5. Mesti best pegi sana, tak dapat nak pergi jauh... hanya dengar cerita dari kawan2 saja. Terima kasih kongsi info

    ReplyDelete